CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

NANTIKAN KEMUNCULANNYA!

NANTIKAN KEMUNCULANNYA!

Wednesday, June 18, 2008

MARI BERSAMA PERANGI JENAYAH DI LEMBAH KLANG

Oleh Nurul Izzah Anwar

18 Jun 2008 - Saya amat bimbang dengan kenaikan jumlah kes-kes jenayah di Lembah Pantai terutamanya di Bangsar.

Insiden-insiden seperti rompakan berkumpulan, ragut dan pecah masuk yang kerap berlaku pada waktu siang hari menunjukkan bahawa kita sekarang bukan sahaja terpaksa menghadapi harga barang yang meningkat tetapi juga jenayah berleluasa dalam kehidupan harian.

Langkah-langkah yang sedia ada untuk mencegah atau menyelesaikan kes jenayah belum cukup berhasil.

Saya juga hadir bersama Preity Ganthani, seorang lagi mangsa ragut yang diserang di luar premis ini. Kes Preity hanyalah satu kes dalam ribuan mangsa jenayah yang lain.

Preity telah cedera di lengan apabila begnya diragut dan terpaksa mendapat rawatan di hospital selama 4 hari demi menyelamatkan lengannya. Kita bersyukur Preity masih berada bersama kami pada hari ini.

Saya tidak suka untuk mengulangi desakan-desakan terdahulu kepada pihak berkuasa.

Tetapi, insiden seperti ini membuktikan betapa pentingnya bagi kerajaan untuk melaksanakan tanggungjawab dalam menyediakan sebuah negara yang selamat untuk Rakyat Malaysia.

Justeru, dalam mengakui kelemahan-kelemahan dalam sistem keselamatan Negara, adalah sangat mustahak bagi Kerajaan pusat mewujudkan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salahlaku Polis (IPCMC).

Dengan adanya IPCMC, ia akan membuka ruang untuk kerjasama yang lebih antara pihak polis dan wakil-wakil dari masyarakat madani (civil society) dalam menyedari kelemahan yang ada dan mengenal pasti perubahan yang perlu dibuat untuk memperbaiki pasukan Polis Negara.

Nisbah anggota polis kepada penduduk Malaysia sangat hampir kepada taraf yang disyorkan oleh INTERPOL.

Ini bermakna, perlu adanya penilaian semula keberkesanan langkah-langkah yang digunakan pihak polis sekarang. Ini menunjukkan keperluan IPCMC.

Secara khusus, dalam membincangkan scenario di Lembah Pantai, saya, bercadang untuk mengadakan rundingan khusus bersama badan-badan bukan kerajaan, penduduk-penduduk dan tokoh-tokoh penting setempat dalam merangka program-program 'action-oriented' di lokasi-lokasi strategik.

Kita akan mulakan dialog bersama Persatuan-persatuan penduduk, Pihak Polis, Malaysian Crime Prevention Foundation dan juga Rukun Tetangga.

Saya menyeru semua penduduk setempat untuk bersama kita mengambil bahagian dalam usaha ini. nia

0 comments: