CLICK HERE FOR THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES »

NANTIKAN KEMUNCULANNYA!

NANTIKAN KEMUNCULANNYA!

Thursday, June 26, 2008

KEMPEN PETISYEN GERAMM-PROTES DI LEMBAH PANTAI MENGUJAKAN



Oleh Bro Joe

26 Jun 2008 - Orang ramai di sekitar kawasan parlimen Lembah Pantai yang tidak berpuashati dengan tindakan 'gila' Kerajaan Barisan Nasional menaikkan harga bahan api telah turun beramai-ramai ke tapak Pasar Tani Pantai Dalam, Kuala Lumpur yang bermula pada jam 8 pagi dan berakhir jam 11 pagi pada 22 Jun yang lalu.

Program ini adalah lanjutan daripada road show kempen anjuran GERAMM-Protes. Ia diketuai oleh Ketua Angkatan Muda (AMK) Wilayah Persekutuan, saudara Md Zaman Md Tasi dan Ketua AMK Lembah Pantai, saudara Azrul Azmi dan Wanita Taman Angkasa, Pantai Dalam.

Rakyat di sini yang tidak berpuashati terhadap tindakan kerajaan BN ini telah memanfaatkan peluang yang ada dengan menandatangani borang petisyen yang dikelolakan oleh ahli parti di kaunter GERAMM Lembah Pantai yang diwujudkan pada hari tersebut.

Mereka mendesak agar kerajaan yang dipimpin oleh, Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi segera berhenti memperbodohkan rakyat dengan memanipulasi harga minyak demi keuntungan segelintir pihak.

Kempen petisyen yang dilancarkan oleh Gerakan Rakyat Anti Manipulasi Minyak (Geramm) yang sebelum ini dilihat mendapat sambutan yang amat menggalakkan di mana orang ramai masih merasa kecewa dan tidak yakin lagi dengan cara pengurusan kewangan yang ditunjukkan oleh kerajaan BN.

Selain itu beberapa kaunter termasuk pendaftaran ahli baru Parti Keadilan Rakyat turut dibuka.

GERAMM, sebuah organisasi yang menyuarakan keluhan rakyat yang diterajui golongan muda seperti Angkatan Muda Keadilan Malaysia, Dewan Pemuda PAS Pusat, Pemuda Sosialis DAP, PKPIM, dan IKRAR dengan tegas menyatakan bantahan ke atas penindasan dan manipulasi kenaikan harga minyak yang dilakukan oleh kerajaan BN tanpa memikirkan kesan bebanan dan kesengsaraan kepada rakyat terbanyak.

Sebelum ini Penasihat KeADILan Dato’ Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Selangor, YAB Tan Sri Khalid Ibrahim turut menandatangani petisyen tersebut di samping menyatakan sokongan penuh terhadap kempen ini.

Kempen ini difahamkan akan diteruskan ke pasar malam, pasar tani, masjid, kuil mahupun gereja demi memastikan mobilisasi perhimpunan sejuta rakyat di Padang Timur berdekatan Amcorp Mall, berjaya termasuk mendesak kerajaan menurunkan harga minyak tanpa syarat kepada satu aras yang mampu diterima dek akal fikiran rakyat.

Difahamkan GERAMM telah mengadakan siri demonstrasi aman pada 20 dan 21 Jun yang lalu di beberapa lokasi utama di Selangor, Terengganu dan plaza tol-plaza tol seterusnya menganjurkan siri Road Tour Ceramah bagi memberi penjelasan terus kepada rakyat tentang kesan kenaikan harga minyak yang cukup membebankan ini.

3 comments:

Anonymous said...

Hi,

Saya Admin untuk Nurulizzah.com

Siapakah admin untuk blog ini?

Saya ingin koordinate dengan saudara mengenai berita-berita Lembah Pantai.

Amita Chong
emel saya - amita@bettermalaysia.com

Anonymous said...

Kuat emosi la PKR nie...tunjuk perasaan je yang.

JOHARI BIN MUSA said...

amita chong.

kalau u nak koordinate, i boleh beri, berapa u nak bayar pada saya. dulu boleh saya ikhlas, sekarang YB dah menang, dia dapat gaji,Elaun dan sebagainya. Saya dapat apa? Saya bekas Wartawan, memang kerja saya menulis, nak yang baik atau yang buruk semua saya boleh tuliskan, sekarang apabila YB dan orang-orang tak buat kerja di Lembah Pantai, saya bertukar akan menjadi pengkritik kepada YB. itulah kebebasan kewartawanan namanya. Saya tunggu jawapan awak.